Chyba każdy z nas chociaż raz widział na Instagramie tak zwane “rozdanie”. Działanie to wykorzystywane jest bowiem przez wiele firm inwestujących w marketing internetowy. Samo prowadzenie blogów firmowych czy regularna aktywność w mediach społecznościowych, takich jak Facebook lub Pinterest, niestety w wielu branżach nie jest już bowiem wystarczająca. Czy jednak warto organizować tego typu aktywności? Czy rozdanie na Instagramie jest w ogóle legalne? Sprawdź!
Rozdanie na Instagramie – co to takiego?
Zacznijmy od tego, czym tak naprawdę jest rozdanie na Instagramie. Najprościej mówiąc, jest to swego rodzaju akcja promocyjna, w której można zgarnąć nagrody. Wystarczy, że zostaną wykonane dane czynności, a następnie wyłoniony zwycięzca. Podarunkami w takich akcjach są najczęściej przedmioty, takie jak np. zestawy kosmetyków lub bony, np. na zakupy w danym sklepie internetowym za 100 zł. Rozdania przeważnie organizowane są przez marki na swoich profilach lub na kontach współpracujących z firmą influencerów.
Jak najczęściej wygląda rozdanie na Instagramie?
Rozdanie na Instagramie przeważnie zawsze wygląda tak samo. Aby wziąć w nim udział, użytkownik musi spełnić kilka warunków. Najczęściej należy:
- polubić post z rozdaniem,
- zaobserwować profile organizatorów,
- oznaczyć daną liczbę znajomych,
- udostępnić informację o rozdaniu w swojej relacji.
Niejednokrotnie firmy informują również, że mile widziana jest aktywność pod poprzednimi postami, w postaci lajków oraz komentarzy. Ze względu na łatwe zasady i możliwość ich szybkiej realizacji, bardzo duża część użytkowników Instagrama decyduje się na udział w takim rozdaniu.
Co można zyskać w ten sposób?
Po co jednak organizować tego typu akcje? Co zyskują dzięki nim firmy? Przede wszystkim taka forma rozdania to szybki i tani sposób na zwiększenie swojego grona odbiorców. Atrakcyjna nagroda będzie bowiem kusiła nowych użytkowników do zainteresowania się daną marką. Skąd jednak będą wiedzieli o takiej akcji? Być może zostaną oznaczeni pod postem przez kogoś znajomego. Jeśli nie, to np. zobaczą kogoś Instastory, w którym jest dokładna informacja na temat tej akcji. Poprzez rozdanie marki budują zatem nową społeczność. Niestety nie zawsze tacy followersi pozostaną na stałe. Część z nich będzie zafascynowana marką i opublikowanymi treściami, natomiast pewna grupa kliknie “przestań obserwować”, gdy tylko zostaną ogłoszone wyniki rozdania. Sukces zależy zatem tak naprawdę od oferty oraz prezentowanego contentu.
Czy takie działanie jest legalne?
Wszystko wygląda pięknie i wręcz idealnie. Rozdanie wydaje się być wspaniałą formą promocji. Jak jednak wiadomo, gdy coś jest zbyt piękne, okazuje się nieprawdziwe. Rozdania na Instagramie czy każdym innym portalu społecznościowym, przeprowadzone w wyżej opisany sposób, nie są legalne. W regulaminie social mediów wyraźnie znajdziemy zapis, że użytkownicy nie mogą w taki sposób ingerować w profil tylko dlatego, by mieć szansę na wygranie danej nagrody. Przez rozdania w takiej formie możemy więc narazić się na poważne konsekwencje – od zablokowania konta aż po duże kary pieniężne.
Co zrobić, by rozdanie było zgodne z prawem?
Aby rozdanie na Instagramie było zgodne z prawem, wiele firm nieco obchodzi obowiązujące przepisy oraz regulaminy. W treści posta nie piszą wprost “Zaobserwuj nas” a “Będzie nam miło, gdy nas zaobserwujesz”. Jedynym warunkiem wzięcia udziału w rozdaniu jest np. krótkie polecenie “Opisz w 5 emotkach swoje uczucia” itp. Ingerencja w profil poprzez oznaczenie znajomych, zaobserwowanie profili czy dodanie dodatkowych komentarzy jest tylko prośbą. Oczywiście takie działanie to obejście przepisów, które jest mało profesjonalnym działaniem. Aby zatem rozdanie było legalne, najlepiej zorganizować go w takiej formie, jak konkurs. Należy więc dokładnie opisać zadanie konkursowe oraz opracować regulamin. W innym przypadku niestety mogą czekać nas nieprzyjemne konsekwencje.