Odpowiedni wybór platformy, na której zbudujemy swój sklep internetowy, może mieć kluczowy wpływ na jego funkcjonowanie oraz możliwości rozwoju. Najpopularniejszym rozwiązaniem w Polsce są bezpłatne silniki e-commerce, które nie generują dużych kosztów początkowych. Wśród nich prym wiedzie dwójka graczy: PrestaShop i WooCommerce. To właśnie na jednego z nich najczęściej pada wybór osób otwierających działalność w internecie. Która z tych platform lepiej sprawdzi się w sklepie internetowym? Wiele zależy od tego, jakie funkcjonalności i atuty są najważniejsze dla właściciela. Przed podjęciem decyzji obowiązkiem powinno być zatem poznanie charakterystyki obu tych rozwiązań.
PrestaShop i WooCommerce – darmowe rozpoczęcie działalności w e-commerce
Jednym z istotnych atutów, który sprawia, że PrestaShop i WooCommerce bezpośrednio ze sobą konkurują, jest możliwość bezpłatnego uruchomienia sklepu w oparciu o powyższe platformy. PrestaShop to oprogramowanie typu Open Source. Oznacza to bezpłatny dostęp do kodu źródłowego i możliwość darmowego pobrania pakietu instalacyjnego ze strony producenta. WooCommerce także nie generuje na starcie dodatkowych kosztów. To wtyczka do WordPressa, czyli jednego z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią w internecie. Wystarczy ją zainstalować, by zyskać rozwiązanie zintegrowane z jednym z największych CMS-ów na rynku.
Najważniejsze cechy platformy PrestaShop
Sklepy działające w oparciu o PrestaShop to możliwość stałego rozwoju i indywidualizacji wyglądu czy funkcji. Dostęp do kodu umożliwia w zasadzie dowolne modyfikacje – warunkiem są oczywiście odpowiednie umiejętności bądź wsparcie programisty. PrestaShop oferuje wiele dodatkowych modułów, które wzbogacą stronę internetową i pozwolą na stały rozwój sklepu. W tym przypadku będzie on “rosnąć” proporcjonalnie do rozwoju działalności i liczby zamówień. Decydując się na sklep internetowy na oprogramowaniu PrestaShop warto jednak skorzystać z pomocy profesjonalistów (https://jash.pl/uslugi/wykonanie-sklepu-internetowego/), którzy zadbają o to, aby cały proces jego wdrożenia przebiegł bez żadnych problemów
To jedno z najpopularniejszych oprogramowań na rynku, które cały czas się rozwija. Co prawda korzystanie z niektórych modułów dodatkowych jest odpłatne, ale w zamian właściciel zyskuje pewność, że będzie korzystać z najnowszych rozwiązań. PrestaShop jest również platformą przyjazną działaniom SEO oraz pracom związanym z marketingiem, dzięki czemu łatwiej będzie zyskać przewagę nad konkurencją.
Główne wady i zalety WooCommerce
Do atutów WooCommerce z pewnością należy szybka instalacja i łatwa obsługa. WordPress to szeroko znany system, panel administratora sklepu otwartego na WooCommerce dla większości osób nie będzie więc niespodzianką. Proste zarządzanie sklepem oznacza także sprawne modyfikowanie dostępnych szablonów. To również rozwiązanie, które pozwala na optymalizację sklepu zgodnie z zasadami SEO.
Wśród wad WooCommerce wymienia się natomiast ograniczone możliwości rozwoju systemu, który nie jest przecież osobną platformą. Ci, którzy szukają zaawansowanych funkcji, również mogą poczuć się zawiedzeni – wielu z nich w tym oprogramowaniu brakuje.
Co wybrać: PrestaShop czy WooCommerce?
Wybór pomiędzy PrestaShop a WooCommerce powinien być w dużej mierze warunkowany zakładanym rozwojem i wielkością działalności, a także umiejętnościami związanymi z programowaniem czy obsługą witryny. W tym drugim przypadku można oczywiście skorzystać z usług specjalisty, generalnie jednak WooCommerce będzie przeznaczone dla osób poszukujących najprostszych rozwiązań, a PrestaShop dla tych, którzy oczekują większych możliwości i funkcjonalności.
WooCommerce nadaje się przede wszystkim do małych sklepów, obsługa tysięcy zamówień może być tu trudna. PrestaShop można natomiast bez problemu dostosować nawet do wielkich e-commerce, jest więc dobrym rozwiązaniem dla bardziej ambitnych przedsiębiorców.