Jak przenieść sklep na inną platformę? O czym pamiętać?

Nasz sklep internetowy funkcjonuje od dawna i ma już swoją rynkową renomę. Przychodzi jednak dzień, że musimy go przenieść na inną platformę. Fachowo określa się to jako migracja sklepu internetowego. Żeby zrobić to dobrze, powinniśmy poznać najważniejsze elementy tego procesu!

Dlaczego warto dobrze przygotować się do migracji?

Jeśli zrobimy to źle – z powodu braku wiedzy, cierpliwości lub po prostu nonszalancji – nasz serwis może już nigdy nie odzyskać dawnej świetności. Skutki źle przeprowadzonych działań są bardzo groźne i mogą okazać się zabójcze dla biznesu, który wcześniej świetnie funkcjonował. W konsekwencji serwis zacznie systematycznie spadać w hierarchii wyszukiwarki Google. Nie pozwólmy na to – działajmy z głową!

Zostawmy to, co cenne

Migrację sklepu internetowego zacznijmy od tego, by pamiętać o przeniesieniu wszystkich stron, gdyż to bezpośrednio od treści zależy, jaka będzie widoczność serwisu. Skoro więc wcześniej mieliśmy wartościowe dla użytkowników i robotów Google treści, które plasowały się wysoko w wyszukiwarce, to naturalne jest, że powinniśmy je przenieść do nowej wersji strony.

Linkowanie wewnętrzne – czemu jest tak istotne?

Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważne dla kondycji całego serwisu, gdyż odpowiada za kierowanie ruchem zarówno użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Jeśli coś poszło nie tak, to trafimy na znienawidzony przez wszystkich błąd – stronę 404. Tak się może stać, jeśli podczas migracji źle umieścimy odnośniki wewnętrzne. Aby tego uniknąć, warto korzystać z zewnętrznych narzędzi jak Xenu, co umożliwi wygenerowanie listy stron z feralnymi odnośnikami. Pozwoli nam to uniknąć tego rodzaju błędów w nowym serwisie.

Mapa strony – żeby dobrze poznać teren

Mapa strony (XML & HTML) pozwala dobrze zorientować się w tym, jakie podstrony znajdują się w serwisie. Powinniśmy je zebrać tu wszystkie. Generalnie duża część silników tworzy ją automatycznie, czasem też zapewnia możliwość wgrania dodatkowego rozszerzenia, które pozwoli na wygenerowanie sitemapy. Ważne też, by adres mapy strony umieścić w narzędziu Google Search Console, co zapewni robotom Google bezpośredni do niej dostęp.

Blokady indeksacji – co to takiego?

Po migracji należy zweryfikować, czy serwis nie został zablokowany przed crawlowaniem, bo może wywołać to poważne problemy z indeksacją zawartości podstron. Żeby to wykluczyć, powinniśmy sprawdź plik robots.txt. Jego miejsce jest w katalogu głównym strony.

To już prawie wszystko, ale nim odtrąbimy sukces powinniśmy przed “odpaleniem” serwisu sprawdzić jego najważniejsze funkcjonalności. W tym celu prześledźmy pełną ścieżkę zakupową w naszym sklepie internetowym, zaczynając od rejestracji użytkownika i kończąc na płatnościach online. Jeśli wszystko jest okej, możemy zacząć działać w ramach nowego serwisu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *