Chcesz założyć sklep internetowy? Sprawdź, jaką platformę e-commerce wybrać i ile to kosztuje!

Jeżeli zastanawiasz się nad założeniem działalności gospodarczej także tej jednoosobowej i chcesz działać głównie w sieci, musisz wiedzieć, że w obecnej chwili sukces finansowy zależy od tego, w jaki sposób prowadzisz sprzedaż. Dla Twoich klientów liczy się czas – chcą kupować szybko i wygodnie. Platforma e-commerce jest oprogramowaniem umożliwiającym zarządzanie Twoim sklepem internetowym i miejscem, w którym klienci poruszają się swobodnie, wybierając poszczególne produkty lub usługi. Przeczytaj poniższy artykuł i sprawdź, co to jest platforma e-commerce, ile kosztuje wdrożenie e-commerce, jakie są rodzaje platform i jaką wybrać na początek!

Platforma e-commerce – jakie funkcje pełni?

Decydując się na zakup gotowej platformy możesz bez problemu:
zarządzać sprzedażą, czyli przyjmować zamówienia i płatności, a także wystawiać dokumenty sprzedaży oraz zajmować się wysyłką
zarządzać produktami, czyli usuwać oraz dodawać różnego rodzaju produkty, wprowadzać i modyfikować ceny, aktualizować stany magazynowe oraz dodawać opisy poszczególnych produktów
gotowa platforma e-commerce pozwala Ci na bezpieczne utrzymywanie i zarządzanie danymi
dzięki niej możliwa jest integracja z zewnętrznymi programami oraz narzędziami
kontaktować się z klientem poprzez e mail lub czat
prowadzić marketing e-commerce taki jak: rekomendacje, blog firmowy, promocje, zaplecze SEO

Odpowiadając sobie na te pytania, łatwiej zdecydujesz, jaką platformę e-commerce wybrać, aby była dostosowana do Twoich potrzeb sprzedażowych.

Jak funkcjonuje sklep online?

Zanim zdecydujesz się na konkretną platformę powinieneś zastanowić się, na czym najbardziej Ci zależy, określ jakie funkcjonalności będą Ci absolutnie niezbędne do prowadzenia Twojego sklepu online. Weź pod uwagę to, że Twoja działalność musi przynosić profity. Bardzo dobrym pomysłem będzie podgląd konkurencji, która sprzedaje podobne produkty. Sprawdź, w jaki sposób działa platforma konkurencyjna, jak wygląda strona: czy jest przejrzysta i intuicyjna w obsłudze? Powinieneś również odpowiedzieć sobie na pytanie, czy na takiej konkurencyjnej platformie szybko i łatwo robi się zakupy.

Jaki budżet na wdrożenie e-commerce?

Koszty wdrożenia zależą od Twoich oczekiwań oraz przede wszystkim finansów. Czasami wydatek związany z wdrożeniem wynosi kilka tysięcy złotych. Pamiętaj, że są to najtańsze rozwiązania, ale w zupełności wystarczą Ci one na sam początek. Jeżeli Twój sklep online się rozwinie na tyle, że będziesz mógł sobie pozwolić finansowo na lepszą platformę, wówczas zdecyduj się na produkt z wyższej półki, który kosztuje kilkaset tysięcy złotych.
Sam koszt wdrożenia to nie wszystko. Konieczne jest też zaplanowanie wydatków związanych z opłatą abonamentową za korzystanie z określonych modułów oprogramowania oraz miesięczne koszty utrzymania serwisu agencji interaktywnej. Kiedy dopiero zaczynasz swoją działalność zdecyduj się na sklep z minimum podstawowych funkcji tak, aby ograniczyć koszty, a jednocześnie zwiększać zyski.

Co to jest platforma e-commerce minimalnie gotowa na wprowadzenie na rynek?

Dla początkujących przedsiębiorców bardzo dobrym pomysłem jest wdrożenie i przetestowanie podstawowych funkcji sklepu w oparciu o Minimum Viable Product. MVP minimalizuje ryzyko porażki i daje Ci realne możliwości na sprawdzenie się w roli sprzedawcy internetowego. W fazie testów łatwo można stwierdzić, które funkcjonalności można rozwijać, a w które nie warto inwestować.

Rodzaje platform e-commerce – wybierz najlepszą dla siebie!

Jaką platformę e-commerce wybrać? Przyjrzyj się tym rozwiązaniom:

1. Platformy abonamentowe Saas:
jest to oprogramowanie sklepów z gotowym szablonem
sklep jest utrzymywany na serwerze dostawcy
jesteś zobowiązany do opłacania comiesięcznego abonamentu
gotowa platforma e-commerce to jedno z najtańszych rozwiązań na rynku idealne dla początkujących
przykłady platform: Shoper, Shopify, Shoplo

2. Platformy dedykowane:
są utworzone przez programistów według indywidualnych potrzeb firm
kod źródłowy jest stworzony od podstaw
platforma jest obsługiwana przez jedną firmę
platforma dedykowana jest najlepsza dla e-sklepów które zajmują się nietypowym charakterem usług lub sprzedaży

3. Platforma z licencją:
najbardziej zaawansowane technologicznie narzędzie
przeznaczone dla dużych i rozbudowanych e-commerce, gdzie obroty sięgają przynajmniej miliona złotych
wraz ze wzrostem obrotów koszt licencji rośnie
niezwykle intuicyjna obsługa i wygoda dla twoich klientów

W Polsce najpopularniejsze platformy e-commerce to między innymi:
platforma Magento (przeznaczona dla dużych sklepów internetowych które mają kilkadziesiąt tysięcy produktów)
platforma Sky-shop
platforma WordPress + WooCommerce
platforma PrestaShop

Wszystkie wymienione powyżej platformy mają próg wejścia i koszty utrzymania na dosyć niskim poziomie. Wyjątkiem jest platforma Magento.

Co musisz wiedzieć i na co zwrócić uwagę zanim zdecydujesz się na platformę e-commerce?

Tak jak było to powiedziane powyżej, konieczne jest stworzenie niezbędnych funkcjonalności, które pomogą Ci sprzedawać usługi lub towary. W tym celu musisz przygotować listę w oparciu, o którą wybierzesz najlepszą dla siebie platformę e-commerce. Na start najlepsze są platformy abonamentowe Saas.
Odpowiedz sobie też na pytania:
Ile produktów będzie miał twój sklep?
Jak często zamierzasz zmieniać ofertę?
W jaki sposób będziesz realizować dostawy?
Czy będziesz sprzedawać na Allegro lub OLX?
Czy potrzebna będzie Ci integracja systemu magazynowo-sprzedażowego?
Jakie promocje będziesz stosować?
Czy potrzebne ci jest zaplecze SEO?

Podsumowanie:

W obecnej chwili sprzedaż wyłącznie stacjonarna okazuje się niewystarczająca. Klienci chcą mieć dostęp do sklepu przez 24 godziny na dobę. Mają również potrzebę porównywania cen i czytania opinii o produkcie. Oczekują szybkiego kontaktu ze sprzedawcą, zniżek, promocji i wysokiej jakości usług. Są gotowi zapłacić sporo, ale tylko za doskonałe usługi i towary. Duża konkurencja sklepów online powoduje, że musisz się skupić na najważniejszych funkcjonalnościach i proporcjonalnie rozwijać platformę do sprzedaży wraz ze wzrostem zainteresowania. Na początek wystarczy ci platforma o podstawowych funkcjach, którą opłacisz przy pomocy comiesięcznego abonamentu. Platformy abonamentowe Saas są pod tym względem najczęściej wybieraną formą sklepu online. Jeśli chcesz zarabiać, musisz również zwrócić uwagę:
na marketing e-commerce
czy z Twojego sklepu można korzystać przy pomocy aplikacji
czy na bieżąco aktualizujesz dane (produkty, promocje)
z ilu kanałów korzystasz (Facebook, Instagram, czy sprzedajesz na OLX, Allegro, czy prowadzisz blog firmowy i masz zaplecze SEO).

Nie decyduj się na platformę w ciemno – wybierz niedrogą opcję i działaj w oparciu o listę niezbędnych dla Twojego zysku funkcjonalności.