Rzeczywistość rodem z filmu „Powrót do Przyszłości” stała się faktem. Aplikacje wykorzystujące do komunikacji z klientem interfejs głosowy, są już dostępne na rynku. Jak voiceboty zmieniły nasze życie? Czego można się spodziewać w najbliższej przyszłości? Sprawdź!
Voiceboty – co to takiego?
Voiceboty to inteligentne programy komputerowe, które do komunikacji z klientem używają interfejsu głosowego. Ich zadaniem jest odbieranie połączeń przychodzących, wykonywanie połączeń wychodzących oraz obsługiwanie klienta lub, jeśli sytuacja tego wymaga – przekierowanie do odpowiedniej osoby, np. konsultanta z BOK. Są to chatboty, ale z funkcją sterowania głosowego.
Co potrafią voiceboty?
Voiceboty pracują na podstawie wgranych scenariuszy rozmów oraz bazy danych. Dzięki nim programy mogą rozpoznawać wydawane przez klienta komunikaty i odpowiednio na nie reagować. Na rynku dostępne są zarówno klasyczne voiceboty, takie jak np. Alexa, jak i boty hybrydowe. Dobrym przykładem jest Asystent Google, który kontaktuje się z użytkownikiem za pomocą głosu oraz tekstu.
Co potrafią voiceboty? Dzięki nim da się uprościć powtarzalne procesy, takie jak np. udzielanie pomocy klientom na infolinii. Roboty głosowe mogą odebrać telefon, zapytać dzwoniącego o przyczynę kontaktu i albo mu pomóc, albo przekierować połączenie do konkretnego specjalisty.
Inne zastosowanie voicebotów to rekrutacja nowych pracowników. Boty mogą przeprowadzać wstępną selekcję kandydatów – sprawdzać CV, umawiać na rozmowy kwalifikacyjne oraz odpowiadać na pytania, które nurtują nowego pracownika. Rozwiązanie to wiąże się z dużą oszczędnością czasu i środków.
Voiceboty – jak zmienią nasze życie w przyszłości?
Jak boty sterowane głosem zmienią nasze życie w przyszłości? Z pewnością pomogą one branży e-commerce – dzięki voicebotom uda się bowiem wznieść obsługę klienta na jeszcze wyższy poziom. Automatyzacja sprawi, że w wielu firmach poprawie ulegnie komunikacja wewnętrzna, można się także spodziewać dużego wzrostu popularności tej technologii w marketingu.
Systemy głosowe mogą dzwonić do klientów z newsem dotyczącym programu lojalnościowego lub nowego produktu, wyszukiwać dla nich konkretnych informacji, prowadzić przez proces zakupowy, a nawet – realizować rozbudowane i angażujące konsumenta kampanie reklamowe. Dzięki automatyzacji oraz pracy botów przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu maleją koszty operacyjne. Dodatkowe zalety to odciążenie pracowników BOK z wykonywania monotonnych i powtarzalnych zadań oraz wzrost zadowolenia klientów. Bot reaguje błyskawicznie na potrzeby konsumenta i dostarczy mu to, czego potrzebuje w czasie krótszym niż gdyby rozmowa została przeprowadzona w sposób tradycyjny.
Coraz więcej firm inwestuje w chatboty, ze względu na to wyjątkową opłacalność tego rozwiązania. Firmy – banki, e-sklepy, agencje reklamowe, przedsiębiorstwa transportowe i salony usługowe, a także urzędy, wdrażają je na infoliniach i stronach internetowych oraz w aplikacjach. Voiceboty czeka podobny los – ich przyszłość zapowiada się świetlana. A co za tym, idzie, nasza również!