Marketerzy muszą zawsze być na bieżąco z ciągle zmieniającym się krajobrazem marketingowym. Dotarcie do klienta w dzisiejszym świecie to złożony proces, który wymaga dostosowania się do stale zmieniających się trendów. Bycie pierwszym lub przynajmniej jednym z pierwszych daje przewagę konkurencyjną. Co czeka nas w przyszłości? Czy pozycjonowanie sklepów internetowych nadal będzie odgrywało kluczową rolę w marketingu? Jaki wpływ będzie miała na marketing sztuczna inteligencja? Jakiego rodzaju strategia marketingowa będzie przynosić najlepsze efekty? Sprawdź!
Sztuczna inteligencja już z nami jest
Sztuczna inteligencja kiedyś wydawała się tylko świetnym scenariuszem na film science-fiction. Dziś staje się rzeczywistością. Marketerzy na co dzień używają narzędzi do marketingu e-mailowego czy przeprowadzania analiz. Sztuczna inteligencja jest nieodłączną częścią tych narzędzi – decyduje, filtruje i proponuje rozwiązania. Chociaż chatboty są z nami już od jakiegoś czasu (korzystają z nich sklepy Shoper i media społecznościowe, jak np. Facebook), widzimy kolejny trend wyłaniający się zza rogu. Dotyczy on asystentów i interakcji głosowych. W tej chwili znamy już Siri, Alexę i Asystenta Google, które pomagają nam w wykonywaniu codziennych obowiązków. Wygląda na to, że interakcje głosowe wkrótce wkroczą do sfery biznesu, będą udzielać nam rad i służyć pomocą.
Jeśli chcesz być na bieżąco ze sztuczną inteligencją w marketingu, powinieneś zapoznać się z terminem MarTech. MarTech odnosi się do związku między marketingiem a technologią. W obliczu rozwoju technologicznego, rola marketerów, poza kreatywną, najprawdopodobniej będzie polegała na znajomości narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
Żegnaj 4P, witaj 4E
Jeśli znasz podstawy marketingu, na pewno wiesz jak jego postrzeganie zmieniła koncepcja 4P – Product, Price, Place i Promotion (produkt, cena, dystrybucja, promocja). Niestety, powstała wiele lat temu i może już nie spełniać wymagań dzisiejszych klientów. Przywitajmy więc nową koncepcję, jaką jest 4E – podejście, które uosabia Engagement, Experience, Exclusivity and Emotion (zaangażowanie, doświadczenie, wyłączność i emocje). Ludzie nie chcą dziś kupować wyłącznie produktów, ale także doświadczenia i emocje. Zamień pytanie „Co powinienem sprzedać?” na „Dlaczego powinienem to sprzedać?”. Branding emocjonalny jest tym, co wyróżnia daną firmę. Marki odnoszące największe sukcesy oferują nie tylko fizyczne produkty i usługi, ale wspaniałe doświadczenia, emocje i historię. Adidas czy Nike dodają odwagi, by podążać za marzeniami, a Disneyland czy Coca-cola sprzedają szczęście.
Influencer marketing to klucz do sukcesu
Blogerzy, vlogerzy i influencerzy mają moc kształtowania opinii konsumentów. Internauci chętniej ufają rekomendacjom ulubionego twórcy YouTube niż reklamom innego typu. Influencerzy (nie wszyscy, ale niektórzy) są szczerzy, godni zaufania i przede wszystkim, są ludźmi z krwi i kości, nie billboardem zauważonym gdzieś przy autostradzie. Coraz więcej marek zaczęło doceniać siłę współpracy z influencerami i coraz częściej angażuje ich do budowania komunikacji marketingowej.
Istnieje wiele sposobów na zaangażowanie popularnych ludzi do komunikacji marketingowej. Dzięki monitorowaniu Internetu możesz po prostu znaleźć influencerów, którzy są potencjalnie zainteresowani Twoją firmą. Oczywiście, muszą być spójni z Twoją marką i jej odbiorcami. Influencer marketing rozwinął się w zastraszającym tempie w sferze beauty – firmom kosmetycznym bardzo łatwo jest znaleźć potencjalnych ambasadorów swojej marki wśród wizażystek nagrywających treści na YouTube.