Rosnąca mobilność pracowników staje się faktem. Droga, jaką pokonujemy w ramach pracy to już nie tylko codzienny dojazd z domu do biura i z powrotem, ale też różne dodatkowe opcje podróży.
Potrzeba posiadania laptopa
Po pierwsze, w zglobalizowanym świecie coraz więcej firm operuje w skali międzynarodowej. Biura stanowiące filie tego samego przedsiębiorstwa rozsiane są po całym kraju, kontynencie czy nawet całym świecie. Po drugie, coraz więcej firm zakłada też tak zwane centra usług wspólnych, lokując je zazwyczaj w krajach o pensjach niższych niż w kraju ojczystym i jednocześnie o dużej dostępności osób posługujących się językami obcymi (przede wszystkim angielskim, choć nie tylko). Po trzecie, prowadzenie interesów we współczesnym świecie wymaga niejednokrotnie współpracy z dostawcami czy klientami z innych krajów. W pewnym stopniu da się to oczywiście robić zdalnie, jednak w większości przypadków przynajmniej raz na jakiś czas wypada się z danym kontrahentem spotkać osobiście – a co za tym idzie, wybrać się w podróż. Po czwarte wreszcie, coraz więcej firm decyduje się zaoferować swoim pracownikom opcję pracy zdalnej. Dotychczas oznaczało to zazwyczaj pracę wykonywaną w zaciszu własnego domu czy mieszkania, obecnie jednak coraz więcej osób oczekuje możliwości wykonywania swoich obowiązków zawodowych z dowolnego miejsca na ziemi – z zapomnianej przez Boga i ludzi wioski w Bieszczadach, ale też z egzotycznego kraju w Azji.
Wyzwania firm
Wszystkie te okoliczności stawiają przed współczesnymi firmami wiele specyficznych wyzwań. Po pierwsze będzie to oczywiście zapewnienie pracownikom sprzętu umożliwiającego pracę zdalną – wydajnego, a jednocześnie wygodnego w przenoszeniu. Będzie to zatem odpowiedni wybór telefonu komórkowego, a także wybór laptopa i słuchawek, umożliwiających pracę na odległość. Po drugie, będzie to wyposażenie firmy w odpowiednie narzędzia i aplikacje umożliwiające wspólną pracę nad zadaniami i projektami jak chociażby jednoczesną pracę nad jednym dokumentem czy prezentacją. Po trzecie, będzie to również odpowiednia kultura korporacyjną. Kultura w dużym stopniu oparta na zaufaniu, bowiem mając pod sobą zespół pracujący zdalnie (w znacznym lub całkowitym stopniu), nie mamy możliwości bieżącej kontroli tego, jak minuta po minucie wykorzystują swój czas. Niezwykle ważne jest planowanie zadań, przypisywanie im odpowiedniego priorytetu i rozdzielanie ich między członków zespołu. Tak, by każdy wiedział, czego się od niego oczekuje i do kogo się zwrócić w razie trudności. Najlepszy nawet wybór laptopa czy innego sprzętu nie pomoże bowiem, jeśli pracownicy nie będą wiedzieli, czego się od nich oczekuje.